Temným dolem okolím Janských Lázní​

Popis trasy

Náročnou cyklotrasu začnete v Janských Lázních, odtud pokračujete po trase číslo 22 nebo po žlutém turistickém značení k odbočce Černá hora a dál na Černou boudu. Budete pokračovat silnicí číslo 296 na Temný Důl a dále na Horní Maršov. Posléze se ocitnete zpátky v Janských Lázních. Trasa je vhodná pro horská kola (MTB), cestou vás čeká vysoké převýšení na Černou horu a sjezd do Temného dolu

Body trasy

Janské Lázně – Černá hora – Černá bouda – Temný důl – Horní Maršov – Janské Lázně

Celkově ujedete na trase 18,5 km

Ze Špindlerova Mlýna přes Pláň až do Lánova

Popis trasy

Středně náročná trasa je vhodná pro crossová (trekingová) kola. Cestou budete obdivovat krásnou přírodu KRNAPU. Vaše cesta začne ve Špindlerově Mlýně – Svatý Petr, pokračujete po modrém turistickém značení na Pláň a potud cyklotrasou na Strážné, Kotelský potok a Dolní Dvůr. Konec cesty je v Lánově.

Špindlerův Mlýn – Pláň – Strážné – Dolní Dvůr – Lánov

25,9 km.

Za vyhlídkami po hřebenech Jestřebích hor

Popis trasy

Za vyhlídkovými místy po hřebenech se vydejte z Trutnova, odkud pojedete na Bezděkov, Odolov, Horní Kostelec, Kostelecké Končiny, Horní Rybníky až do Zábrodí. Jedná se o nenáročnou trasu vhodnou pro horská kola (MTB).

Trutnov – Bezděkov – Odolov – Horní Kostelec – Horní Rybníky – Zábrodí

Délka trasy

Na trase ujedete celkem 25,5 km.

Za památkami po Jilemnickém okruhu

Popis trasy

Na středně náročné trati máte možnost se projet Jilemnickem a při té příležitosti navštívit mnohé zdejší památky. Na kolo nejprve nasedněte v Jilemnici u penzionu U Labutě, pokračujte na Kozinec, Pod Kozincem a na začátek pěší naučné stezky. Budete pokračovat k rozcestníku U obrázku, do Martinic a k Mlýnskému rybníku. Dále dojedete do Horní Branné, k rozcestníku Bohdanka, do Jilemnice, na Lomy u Hrabačova a nakonec k výchozímu body trasy k penzionu. Trasa je vhodná pro crossová kola (trekingová) a horská kola (MTB).

Jilemnice – Kozinec – Martinice – Mlýnský rybník – Horní Branná – Jilemnice

24,3 km.

Okruhem Poniklé kolem zříceniny Nístějka

Popis trasy

Trasa se hodí pro silniční a crossová (trekingová) kola, celou cestu absolvujete po asfaltových silnicích. Z Poniklé se vydáte na Hradsko, Dolní Dušnici, Bratrouchov a na Vrata – Sv. Jan. Pokračujete směrem na místo Ve Starém Mlýně a do Jestřábí v Krkonoších a zpět do Poniklé. Nezapomeňte si užít krásných výhledů kolem Jestřábí a Bratrouchova.

Poniklá – Hradsko – Dolní Dušnice – Bratrouchov – Jestřábí – Poniklá

Celková délka

23,5 km na středně náročné trati.

Po okruhu Dolní Malou Úpou

Popis trasy

Okruh je ve tvaru smyčky a provede vás silnicemi druhé a třetí třídy. Trasa začíná v Dolní Malé Úpě ve Spáleném Mlýně, pokračuje kolem kostela a dál na Pomezní Boudy, kde počítejte s větším provozem vozidel na silnici. Projedete Pod Seidlovým dolem a dál se vrátíte na Spálený Mlýn.

Dolní Malá Úpa – Pomezní Boudy – Dolní Malá Úpa

Délka trasy

15 km na středně náročné trati.

Po hřebenech Jizersko-Krkonošskou magistrálou

Popis trasy

Pokud začnete v Žacléři, vydejte se směrem k Rýchorskému kříži po zelené stezce, odtud kousek po zelené a červené až k rozcestníku Kutná. Dále vás povede žlutá stezka přes Horní Maršov až k rocestníku Nad Modrými Kameny. Zde zelená stezka vás navede až k rocestníku Nad Javořím dolem. Čeká na vás zde červená stezka vedoucí k Pražské Boudě na Lučinách. Od lučinské Pražské Boudy vám bude dělat společnost zelená trasa. Abyste trefili přesně cestu magistrály, pokračujte po asfaltové cestě (dále už neznačené), která vás zavede k Předním Rennerovým boudám, zde se objeví červená stezka, která vás zavede k Zadním Renerovým boudám. Zde zvolte žlutou trasu, která vás zavede ke Klínovým boudám. Odbočte vlevo na zeleně značenou cestu, kterou sledujte až do Špindlerova mlýna. Přesněji do obce vás zavede ke konci modrá stezka až na náměstí. Zde zvolte červenou trasu, projedete Horními Mísečkami kolem Vrbatovy boudy. Od rocestníku Vrbatovo návrší zvolte žlutou trasu až k Labské louce. Zde zelená stezka vás nasměruje k Vosecké boudě, zde sjeďte k rocestníku Krakonošova snídaně, kde setkáte s modrou trasou vedoucí kolem Mumlavy. U Mumlavského vodopádu zatočte doprava po žluté a zbývá už jen dojet do samotného Harrachova.

Trasa vznikla hlavně jako zimní cesta pro běžky. Avšak díky cyklostezkám a asfaltovým cestám lze ji téměr celou absolvovat na kole. Magistrála má více variant, vyplatí se tedy uhnout občas z cesty a navštívit další atraktivní místa Krkonoš.

Žacléř – Horní Maršov – Pec pod Sněžkou – Horní Mísečky – Harrachov

Délka trasy

65-90km střídávého klesání a stoupání.

Pojizeřím od Českého ráje po Krkonoše

Popis trasy

Trasa začíná v Benešově u Semil, odkud pojedete po značené cyklotrase č. 4174. Cesta míří do Příkrého, kde protíná hlavní silnici a sjíždí do údolí říčky s neobvyklým názvem Vošmenda na křižovatku pod obcí Bozkov. Za touto křižovatkou stále po stejné cyklotrase č. 4174 vás bude čekat úsek stoupání, jenž vás přivede do Bozkova. Z Bozkova budete pokračovat na silnici nad Jesenným, kde se stočíte vpravo na cyklotrasu č. 4173. Projedete obcí Roztoky u Semil, kde na Staroveském potoku stojí starý potoční mlýn s přístupnou expozicí. Dojedete za Helkovice, kde se dáte vpravo a užijete si krátký úsek po silnici II. třídy společně s cyklotrasou č. 4170. Budete se držet stále trasy č. 4173, která vás brzy nasměruje vlevo, do Roprachtic. Odtud trasa stoupá na hřbet Čertovky, která nabízí moc pěkný výhled na západní Krkonoše. Poté následuje sjezd do Dolní Sytové, ve které se u zvoničky dáte doleva na silnici II. třídy. Po chvíli jízdy uhnete vpravo na peřimovský most, který překlenuje řeku Jizery a je známou technickou památkou. Držíte se stále cyklotrasy č. 4173 a projedete po ní Peřimovem a Mříčnou. Na křižovatce za touto obcí sjedete doprava na cyklotrasu č. 4171 a šlápnete do pedálů směrem na Libštát. V půli trasy zvolníte a odbočíte za značené trasy do Bělé. Úsek vás seznámí s pěkným klidným údolím Olešky a poté vás vrátí do Libštátu opět na trasu č. 4171. Budete pokračovat po památném mostě přes řeku Olešku a vaše kolo bude mířit na okraj Lomnice nad Popelkou. Tady se odbočíte vpravo na již vám známou trasu č. 4174, po které pojedete přes Stružinec do Košťálova. Za mostem přes Olešku zamíříte vpravo na hlavní silnici, ze které se po chvíli stočíte vlevo. Tady na vás čeká namáhavé stoupání. Další krátký úsek cesty mezi Čiváskami a Valdicemi vede souběžně s cyklotrasou č. 4175. Držte se stále trasy č. 4174, po které se dostanete do Bystré nad Jizerou a sjedete k Jizeře do Loukova. U mostu si můžete udělat zastávku a navštívit zdejší Muzeum techniky. Poté vás čeká závěrečný úsek cesty, kdy za mostem odbočíte vlevo a trasou č. 4174, která tu vede společně s trasou č. 4170, se vrátíte do Benešova u Semil. Většina tohoto pěkného okruhu vede po asfaltových silnicích, některé úseky prochází po polních cestách. Trasa je tak vhodná zejména pro trekkingová kola.

66km.

V sedle kola z Vrchlabí do Vítkovic

Popis trasy

Cesta této nenáročné trasy vede po asfaltovém a zpevněném povrchu a je vhodná i pro výlety s dětmi. Začíná na vrchlabském náměstí Míru, kde se dáte od kostela sv. Vavřince směrem na západ. Cyklotrasa vede souběžně se žlutou turistickou značkou a na konci obce míjí po levé straně Krkonošské muzeum a hřbitov. Přejedete silnici, za kterou se trasa stáčí vpravo a pokračuje přes rozcestí Vrchlabí-nad klášterem.

Vrchlabí – Benecko – Vítkovice

16 km, náročnost mírna.

Na kole z Harrachova k Mumlavským vodopádům

Popis trasy

Cesta začíná v centru Harrachova, odkud se dáte kolem u Informačního centra a restaurace U Bedřicha k autobusovému nádraží. U zastávky je umístěn cykloturistický rozcestník, který vás nasměruje na cestu vedoucí k vodopádům. Projedete kolem žulové budovy Šindelka, kde se nachází lesnická a myslivecká expozice a máte-li čas a chuť, určitě se tu zastavte, zejména s dětmi. Mezi exponáty spatříte i nejznámější vycpaná zvířata či přezimovací obůrku.

Harrachov – Mumlavský vodopád – Harrachov

5 km, náročnost mírná

Z Trutnova Prkrenným dolem na Rýchory

Popis trasy

Z náměstí v Trutnově se od Informačního centra dáte cyklostezce č. 4213. Projedete ulice Horská, Poštovní, přes železnou lávku přes řeku na Novodvorskou, R.A. Dvorského,  Rudolfa Frimla a Hornoměstskou, kterou trasa opouští vlevo do ulice Poříčské, na křižovatce u hostince Dvoračka se točí vlevo a hned za ním doprava. Projedete čtvrtí Nové Dvory a na křižovatce s ulicí Jeřábovou odbočíte vpravo, kde cyklostezku kopíruje Naučná stezka Nové Dvory-Babí a přidává se i červená turistická trasa. Na rozcestí Bučina vás povede vlevo a lesem dojedete k chatě Vébrovka. Pochází z roku 1923 a bývala vyhlášenou výletní restaurací. Se změnou vlastníků v průběhu let se ale její využití měnilo a například v letech 2002 – 2014 v chatě probíhal každoroční charitativní festival Webrovkafest podporující děti z dětských domovů. Tento zajímavý objekt nyní čeká na své nové využití.

Body trasy

Trutnov – Nové Dvory – Zámecký vrch – rozhledna Eliška u pevnosti Stachelberg – Prkenný Důl – Žacléř – Rýchorský kříž – Rýchorská bouda a zpět.

18 km (jedním směrem), náročnost střední

Okolím Harrachova a za Mumlavkým vodopádem

Popis trasy

Z Harrachova od lanovky na Čertovu horu pojedete směrem k přechodu ČR/PL Harrachov-Celnice. Rozcestník Harrachov-pod Celnicí vám prostřednictvím žlutého označníku prozradí, že rozcestí Krakonošova snídaně, kam směřujete, je vzdáleno 13,5 km. Cesta vede po příjemném asfaltovém povrchu a prakticky se nemění v průběhu celé trati. Nehleďte však jen na přes řidítka na cestu, ale užívejte si krásných výhledů kolem vás.

Body trasy

Harrachov -Lanovka – rozc. Celnice – pod Voseckou boudou – Krakonošova snídaně – Mumlavské vodopády – Harrachov

Délka

cca 24 km, náročnost střední (kopcovitý terén).

Ze Špindlerova Mlýna údolím Bílého Labe

Popis trasy

Od Bílého mostu v centru Špindlerova Mlýna se dáte po modré turistické trase cyklotrasou K14. Cesta vede podél toku řeky směrem k lanovce na Medvědín. Pojedete směrem k rozcestí Pod Dívčí strání a kolem jednoho z bunkrů prvorepublikového opevnění, které se nacházejí na Dívčích stráních a v okolí soutoku řek Labe a Bílé Labe. Na rozcestí odbočíte doprava a dojedete k vyhlášené stylové restauraci Myslivna. Od ní budete pokračovat k rozcestí Dívčí lávky, které je začátkem Labského dolu a dál cyklostezkou K16 přes rozcestí Pod Jeleními boudami stále podél toku řeky k Velkému vodopádu, největšímu na Bílém Labi. Následuje hezký úsek, ukrývající v různé vzdálenosti od cesty další vodopády: Velký skok, Balvanový, Dlouhý a Plotnový vodopád. Spatřit můžete celou řadu pěkných malých peřejí. Poté se před vámi již objeví Bouda u Bílého Labe, která se nalézá v dole Bílého Labe na křižovatce turistických cest od Špindlerova Mlýna, Špindlerovy boudy a od Luční boudy. Nabízí posezení v restauraci s terasou a v létě si tu navíc můžete dát grilované pochoutky. Je pěkným místem k odpočinku, než opět šlápnete do pedálů a zamíříte stejnou cestou zpátky do Špindlerova Mlýna.

Body trasy

Špindlerův Mlýn (Bílý most) – lanovka na Medvědín – Dívčí lávky -Bouda u Bílého Labe – Špindlerův Mlýn

12 km, náročnost mírná.

Nad údolím Labe z Bedřichova na Labskou

Popis trasy

Z Bedřichova od parkoviště P1 vyjedete po silnici k centru Špindlerova Mlýna, ale záhy z ní sjedete vlevo a dáte se směrem na Labskou, která je součástí Špindlerova Mlýna a leží asi 2,5 km jihozápadním směrem od města. Najedete na cyklotrasu č. 11, která vede souběžně se zelenou turistickou značkou a projedete Labskou, kde se trasa protíná se sjezdovkami. Stále po stejné značce projedete kolem Labského dolu na Třídomí a dále vás čeká pěkný úsek s hezkými výhledy k rozcestí na Rovince, kde se kříží krkonošské turistické cesty ze Špindlerova Mlýna, Benecka,  Žalého, Horních Míseček a Janovy Hory. Na Rovince, která je vzdálena z Labské asi 4 km, na vás čeká útulná roubená chaloupka s tradičním turistickým občerstvením, které je v provozu po celý rok. V létě si tu můžete navíc pochutnat na grilovaných specialitách, pro děti je připraveno dětské hřiště a všichni bez rozdílu věku si tu mohou vyzkoušet chůzi na chůdech, které jsou návštěvníkům k dispozici.  Z Rovinky se vrátíte přes Labskou zpátky do Bedřichova.

Bedřichov – Labská – Rovinka – Bedřichov

Délka

cca 6 km (jeden směr), náročnost lehká.

Na kole od Cestníku k Rýchorskému kříži

Popis trasy

K turistickému rozcestí Cestník (1003 m.), které leží v sedle mezi Dlouhým hřebenem a Lysečinskou boudou se dostanete z Horní Malé Úpy. Cesta vede souběžně s trasou Pohádkové cesty s postavičkami spisovatelky Marie Kubátové. Na Cestníku je umístěn turistický ukazatel se značenými pěšími i cyklotrasami, na turisty tu čeká posezení a je odtud hezký výhled na partie východních Krkonoš. Poté zamíříte Dlouhým hřbetem dolů do Horního Maršova, oblíbeného rekreačního střediska ležícího v údolí při soutoku Úpy s Lysečinským potokem. Projedete přes kolem Staré hory a zamíříte k Hornímu Maršovu. Před obcí značená cyklotrasa odbočuje společně se žlutou značkou a stoupá vzhůru okrajem Maršovské stráně k rozcestí Mánkova cesta a k Rýchorám.

Body trasy

Horní Malá Úpa – Cestník – Dlouhý hřeben – Stará hora – Horní Maršov – Mánkova cesta – Antonínovo údolí – Bystřice – Rýchorský kříž

31 km, náročnost vysoká.

Z Malé Úpy Lvím dolem pod Starou horu

Popis trasy

U kostela v Malé Úpě najedete na trasu K24, se kterou souběžně vede Pohádková cesta, jejíž jednotlivá zastavení tvoří texty pohádek spisovatelky Marie Kubátové. Minete rodinný penzion Permoník a přilehlé sjezdovky, restauraci Rusalka a dojedete na rozcestí Spálený Mlýn. Rozcestník se nachází na břehu řeky Úpy na okraji parkoviště a vedou odtud značené turistické cesty do Dolní Malé Úpy, Velké Úpy, na Portášky, Růžohorky, do Pece pod Sněžkou, na Starou horu, do Horního Maršova a na Pomezní Boudy. Tady se dáte vpravo a kolem Niklova vrchu dojedete k Žacléřským boudám, kde se cesta stáčí k Doubravovu vodopádu a trasou K25 těsně míjí z druhé strany Niklův vrch. Projedete kolem Jelení hory (1172 m.), u které si můžete z vyhlídkového místa dopřát pěkný výhled.

Body trasy

Malá Úpa – Žacléřské boudy – Niklův vrch – Lví Důl – Spálený Mlýn – Emmina cesta – Pod Starou horou